استان همدان-همدان

استان همدان



استان همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران، در غرب کشور قرار گرفته است. این استان از شمال با زنجان و قزوین، از جنوب با  لرستان، از شرق با مرکزی و از غرب با کردستان و کرمانشاه همسایه است. مرکزیت این استان شهر همدان می باشد.


همدان


 شهر همدان مرکز استان همدان می باشد. این شهر که قدیمی‌ترین شهر ایران و از کهن‌ترین شهرهای جهان است؛ با تویسرکان، ملایر، بهار، کبودر، آهنگ و رزن همسایه می باشد. گویش مردم همدان، همدانی است و از آداب و رسوم آنان می توان به داماد سلام، شب هفت نوزادان و عروس چرخان اشاره کرد. از غذاها و سوغات این شهر می توان آبگوشت کلم قمری، آش بادمجان، حلوا زرده و نان کماج را نام برد.


مهم ترین آرامگاه ها 

آرامگاه بوعلی سینا


آرامگاه بوعلی سینا، مقبره یکی از مهمترین دانشمندان ایرانی است که در سطح جهان شهرت دارد و نمادی از شهر همدان است. در این مجموعه، موزه ای برای بازدید و آشنایی با ابوعلی سینا و علم طب وجود دارد. ابوعلی سینا ملقب به شیخ الرئیس، دانشمند ایرانی بوده و در زمان سامانیان می زیسته است. آثار وی در زمینه فلسفه و پزشکی اهمیت زیادی دارند. همچنین کتاب قانون از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی او است. تاریخ تولد این دانشمند بزرگ، روز پزشک نامگذاری شده است. مجموعه آرامگاه، شامل مقبره هایی چون عارف قزوینی، موزه و محوطه و مجسمه بوعلی سیناست. آرامگاه شیخ الرئیس بو علی سینا در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شماره ۱۸۶۹ به ثبت ملی رسیده است.


مقبره بابا طاهر


آرامگاه باباطاهر، معروف به باباطاهر عریان در همدان، هم از دید معماری و هم از پیشینه تاریخی و جایگاه ادبی وی ارزش فرهنگی بسیاری دارد. باباطاهر عریان، شاعر، عارف و دوبیتی سرای معروف ایرانی است که در دوره سلجوقیان زندگی می‌کرده است. وی عادت داشته که مسائل را به صورت بی‌پرده بیان کند و به همین سبب «عریان» لقب گرفته است. قدمت مقبره اصلی باباطاهر مربوط به دوران سلجوقیان است. بنای امروزی در دوران پهلوی به سال ۱۳۴۴ ساخته شد. آرامگاه بابا طاهر عریان در سال ۱۳۷۶ با شماره ۱۸۷۰ در آثار تاریخی و ملی ایران ثبت شده است.


استر و مردخای


آرامگاه استر و مردخای یکی از مهمترین بناهای مذهبی در بین یهودهان جهان هست، به نحوه‌ی که از این آرامگاه به عنوان دومین زیارتگاه با ارزش یهودیان یاد می شود. این زیارتگاه در مرکز شهر همدان واقع شده است. این بنای تاریخی و دیدنی از سنگ و آجر روی بنای متعلق به قرن سه هجری ساخته شده است. بالای مقبره کتیبه ای به خط عبری و به صورت برجسته و گچبری شده دیده می شود. آرامگاه استر و مردخای در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۱۶ با شماره ۲۹۱ به ثبت ملی رسیده است.


گنبد علویان


گنبد علویان  یکی از شاهکارهای معماری و گچ‌بری بعد از اسلام  در شهر همدان است. بنای گنبد علویان در گذشته‌های دور دارای گنبد بوده ، که در اثر گذشت زمان، گنبد آن فرو ریخته است. این بنا یکی از یادگارهای متعلق به اواخر دوره‌سلجوقیان در قرن ششم هجری است که توسط خاندان علویان ابتدا به‌عنوان مسجد، احداث و در دوره‌های بعد، با ایجاد سردابی در زیرزمین به مقبره‌آن خاندان تبدیل شد. این اثر در ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ۹۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


موزه و سایر آثار و بناهای مهم همدان

گنجنامه


دهکده توریستی گنجنامه  در پنج کیلومتری شهر همدان و در مجاورت کتیبه های کهن و آبشار گنجنامه ‌ قرار دارد. این منطقه با وجود تفریحات متنوعی مانند تله کابین، سورتمه ریلی، آکواریوم و شهربازی، یکی از جاهای دیدنی همدان برای گردش و تفریح به  شمار می رود. علت نام گذاری این مجموعه به گنجنامه بخاطر وجود کتیبه ها می باشد. کتیبه سمت چپ، حدود ۵۰۰ سال پیش از میلاد به دستور داریوش بزرگ و سمت راست به دستور خشایارشا حکاکی شده‌اند. هدف شاهان هخامنشی از این کتیبه‌ها، ستایش اهورامزدا و جلال و جبروت نیاکانشان و نشان‌دادن اندیشه و باورهای قلبی خود به رهگذران بوده است.  گنجنامه در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ۹۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


میدان امام همدان


میدان مرکزی همدان میدان بزرگی است که امروزه با نام میدان امام خمینی همدان معروف است. طرح و نقشه این میدان پیش‌تر توسط مهندس معمار آلمانی کارل فریش تهیه و اجرا گردیده بود. طراحی و اصول خیابان‌کشی یا انشعاب خیابان‌ها از این میدان دایره شکل، به نحوی است که هر چه شهر گسترده‌تر می‌گردد، باز غیر مستقیم زیر نفوذ همین میدان مرکزی شهر است. به طوری که می توان به واسطه وجود این میدان، در  حوزه شهرسازی از شهر همدان به عنوان منظم ترین شهر ایران یاد کرد. از این میدان  خیابان های شریعتی، اکباتان، بوعلی سینا، باباطاهر، شهدا و تختی انشعاب می شوند. این میدان در ۲۲ تیر ۱۳۷۹ با شماره ۲۷۱۲، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


شیر سنگی


شیر سنگی یا سنگ شیر همدان از جاذبه‌های باستانی و دیدنی همدان است که در یکی از میدان‌های شهر قرار دارد. این مجسمه، در زمان اسکندر مقدونی، برای یادبود یکی از سرداران محبوب اسکندر به نام هفایستیون و به دستور خود او ساخته شد. متاسفانه در طول سال‌ها این مجسمه مورد کم‌لطفی مردم و جنگاوران قرار گرفته است، تا سال ۱۳۲۸ که مهندس هوشنگ سیحون آن را در محل فعلی نصب کرد. این اثر در ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ۹۳ به ثبت ملی رسیده است.


موزه هگمتانه


هگمتانه که یکی از آثار ارزشمند و مهم ایران به شمار می‌آید، قدمتی بالغ بر ۳۰۰۰ سال دارد که به روایت هرودت، به زمان مادها برمی‌گردد و آن را به‌عنوان اولین پایتخت ایران زمین و مرکز حکومت خود انتخاب کردند و بعدها به پایتخت تابستانی هخامنشیان و نیز اشکانیان و ساسانیان تبدیل شد. اشیای زرین و سیمین متعلق به دوره هخامنشی، الواح زرین منتسب به آریارمنه و ارشام (اجداد داریوش) و جام‌های زرین و سیمین از جمله ریتون مشهور طلایی در این منطقه باستانی کشف شده‌اند. علاوه بر این، وجود جاذبه‌های دیگری همچون موزه هگمتانه و مجموعه کلیساها، هگمتانه را به یکی از اصلی‌ترین جاذبه های گردشگری همدان تبدیل کرده‌است. این مجموعه، در تاریخ ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ با شماره‌۲۸ به ثبت ملی رسیده است.



نظر خود را ثبت کنید

به این پست امتیاز دهید :
0 دیدگاه در مورد این پست وجود دارد.